Yang 'ganjil' tidak ketinggalan

Youngster K. Letshanaa mungkin kelihatan seperti yang ganjil, tetapi dia boleh pergi jauh setelah dia melepaskannya.

Ketua jurulatih perseorangan wanita negara, Indra Wijaya percaya, pemain berusia 17 tahun itu tidak boleh kecewa dengan keadaannya sekarang tetapi sebaliknya menggunakannya sebagai motivasi untuk mencapai tahap yang lebih tinggi.

Pesawat kelahiran Selangor itu telah mengadakan perjanjian dengan BA Malaysia (BAM), di mana dia hanya mengikuti satu sesi latihan setiap hari.

Ini kerana Letshanaa tinggal bersama keluarganya dan dia belajar di luar, tidak seperti yang lain yang berpusat di Akademi Badminton Malaysia (ABM) di Bukit Kiara.

“Ya, Letshanaa mungkin tampak ganjil kerana dia tidak melalui Sekolah Sukan Bukit Jalil (BJSS) seperti yang lain.

“Ia akan mengambil sedikit masa untuk dia akur.

“Selain itu, dia tidak tinggal di sini bersama yang lain. Hanya pada hari Jumaat dia tetap mengikuti latihan Sabtu pagi. Selebihnya seminggu, dia bersama ibu bapanya.

“Namun, saya tidak menyangka dia ketinggalan dengan sengaja. Saya datang dengan program ini dan itu inklusif.

“Sukar untuk dimasukkan tetapi jika dia dapat melepaskan diri dari ini, saya percaya dia boleh pergi jauh,” kata Indra semalam.

Ramai yang membandingkan Letshanaa dengan bekas pemain nombor satu negara, Goh Jin Wei, yang juga hebat sebelum dia masuk ke skuad senior kebangsaan.

Sebenarnya, Letshanaa masih layak bertanding dalam Kejuaraan Junior Dunia tahun depan.

Ketika ditanya apakah Letshanaa dapat memenangi gelaran seperti Jin Wei, yang melakukannya dua kali pada tahun 2015 dan 2018, Indra berkata: “Secara peribadi, saya tidak suka membandingkan pemain. Kemajuan setiap orang berbeza.

“Letshanaa masih layak bermain di junior dunia dan saya rasa sangat bagus jika dia sudah bermain dengan gadis-gadis besar.

“Ya, dia mungkin belum mengikuti program kami sepenuhnya, tetapi ada yang lebih baik daripada tidak ada.”

Difahamkan, Letshanaa akan mengikuti program latihan kebangsaan sepenuh masa setelah dia selesai dengan SPM tahun ini.

Pemain lain di bawah Indra ketika ini adalah Soniia Cheah, S. Kisona, Jin Wei, Eoon Qi Xuan dan Lee Ying Ying.

Related posts