Greenwood yang ‘aneh’ adalah pemain berbisa Man Utd yang baru

Manchester United telah membelanjakan lebih dari £ 1 bilion (AS $ 1.2 bilion) untuk pemain baru selama sembilan tahun kebelakangan ini tetapi kebangkitan terakhir The Red Devils banyak berhutang kepada seorang superstar yang berasal dari rumah pada lulusan akademi berusia 18 tahun Mason Greenwood.

Penyerang muda itu adalah bintang pertunjukan ketika United menjaringkan lima gol dalam Liga Perdana di Old Trafford untuk pertama kalinya sejak 2011 menentang Bournemouth pada hujung minggu.

Greenwood melambung tinggi ke gawang Bournemouth, pertama dengan kaki kirinya dan kemudian dengan sebelah kanannya ketika United yang mengalir bebas menang 5-2 dengan gaya yang jarang dilihat sejak Alex Ferguson bersara pada tahun 2013.

Pada musim pertamanya bersama pasukan pertama, Greenwood telah menjaringkan 15 gol walaupun hanya membuat 18 permulaan dalam semua pertandingan.

Bos United, Ole Gunnar Solskjaer, yang mendapat label “pembunuh berwajah bayi” kerana kehebatannya sebagai pemain di Old Trafford, menilai kehebatan terbaru kelab itu sebagai “salah satu yang terbaik – jika bukan yang terbaik – penyudah yang pernah saya bekerjasama dan dilihat. ”

Kedua Greenwood menentang Bournemouth sangat menarik perhatian ketika dia berputar ke kaki kanannya yang kononnya lebih lemah sebelum menembus bola dengan kepantasan sehingga Aaron Ramsdale tidak dapat menahannya walaupun mendapat tangan.

“Ini aneh,” kata bekas penyerang United, Andy Cole. “Dia boleh pergi ke mana-mana dan anda tahu dia akan menghasilkan kualiti seperti itu.”

Dibangkitkan semula oleh penandatanganan Bruno Fernandes pada Januari, United dalam keadaan baik sebelum penutupan coronavirus tiga bulan bola sepak.

Tetapi jauh dari melihat momentum mereka melambat, cara pasukan Solskjaer kembali telah meningkatkan harapan mereka bahkan dapat menimbulkan cabaran gelaran untuk Liverpool dan Manchester City musim depan.

Greenwood tidak membiarkan masa penutupan sia-sia kerana dia dilaporkan memperoleh tiga kilogram jisim otot.

“Mason kelihatan lebih seperti lelaki,” kata Solskjaer sebelum memulakan musim ini.

Ia telah tampil di lapangan ketika remaja itu telah memulakan tiga perlawanan Liga Perdana berturut-turut untuk pertama kalinya, di mana United telah menjaringkan 11 gol.

Gol Marcus Rashford dan Anthony Martial menentang Bournemouth membawa mereka ke kedudukan 20 gol musim ini untuk pertama kalinya dan dengan rata-rata hanya 21, tiga pemain depan United berpotensi untuk mengembalikan hari kegemilangan era Ferguson pada masa akan datang tahun.

“Dia selalu bersemangat untuk belajar dan dia mengingatkan saya, dari segi mental, tentang bagaimana saya ketika saya masih muda,” kata Rashford. “Jika kamu terus belajar, tidak ada batasan untuk menjadi apa yang kamu dapat.”

Masa depan United difokuskan untuk mendapatkan kembali ke bola sepak Liga Juara-Juara, dengan perjalanan ke Aston Villa yang terancam penyingkiran pada hari Khamis.

Keperitan dan kepantasan yang dimainkan United dalam tiga perlawanan terakhir telah datang, dengan ketara, dalam tiga perlawanan yang dimulakan bersama Fernandes dan Pogba.

Pogba nampaknya ditakdirkan untuk meninggalkan Old Trafford untuk kali kedua dalam kariernya sebelum wabak COVID-19. Sekarang, dengan kewangan yang lebih ketat di seluruh bola sepak Eropah, minat dari Real Madrid tidak akan dapat dilaksanakan pada musim panas ini.

Buat pertama kalinya dalam musim kedua di United, peranan Pogba di lini tengah sesuai dengan keahliannya, dengan Nemanja Matic menyediakan platform untuk pemenang Piala Dunia Perancis dan Fernandes untuk berkongsi beban kreatif.

“Kami tahu bahawa mereka (Rashford, Martial dan Greenwood) dapat menjaringkan gol, kami tahu bahawa mereka memiliki kecepatan, tenaga, mereka masih muda, mereka akan belajar, mereka akan bertambah baik,” tambah Solskjaer.

“Dengan pemain yang kami miliki dapat memberikan umpan dengan Paul dan Bruno, kreativiti yang kami miliki dalam pasukan sekarang sangat menggembirakan.”

Related posts