Wira hoki Olimpik India Singh meninggal pada usia 95 tahun

Balbir Singh, yang memenangi tiga emas hoki Olimpik untuk India dan menjadi salah satu wira sukan terbesar di negaranya, telah meninggal dunia pada usia 95 tahun, kata keluarganya Isnin.

Singh berada dalam pasukan yang memenangi gelaran Olimpik di London pada tahun 1948 dan Helsinki pada tahun 1952 dan memimpin pasukan yang menang di Melbourne pada tahun 1956. Lima golnya dalam kekalahan Belanda 6-1 pada tahun 1952 tetap menjadi rekod untuk final Olimpik.

India menewaskan bekas kuasa penjajah Great Britain 4-0 pada final 1948 yang hanya beberapa bulan selepas kemerdekaan negaranya bermasalah.

Singh menjaringkan dua gol India di stadium Wembley dan menjadi salah satu bintang terbesar Sukan itu. “Saya berada di puncak dunia,” katanya kemudian.

“Sangat istimewa untuk mengalahkan mantan pemerintah di negara mereka.”

Singh juga merupakan pengurus pasukan India yang memenangi Piala Dunia 1975. “Dia adalah master tugas yang sulit,” kata Ajit Pal Singh, yang merupakan kapten pasukan 1975.

“Saya masih ingat bagaimana dia menyerap, kepercayaan diri dan kesatuan yang membantu kita menang,” kata Pal Singh kepada agensi berita Press Trust of India.

Singh adalah salah satu tokoh penting dalam era keemasan dominasi hoki di India. Pasukan lelaki belum memenangi gelaran Olimpik sejak emas kelapan mereka di Sukan Moscow 1980.

Singh telah berada di hospital setelah mengalami tiga serangan jantung dalam beberapa minggu terakhir.

Related posts