Giroud membimbing Chelsea yang ‘gugup’ lebih dekat ke Liga Juara-Juara

Frank Lampard mengakui Chelsea berjuang dengan gementar ketika mereka mengejar tempat di Liga Juara-Juara musim depan setelah Olivier Giroud menjaringkan satu-satunya gol dalam kemenangan 1-0 atas Norwich yang sudah diturunkan di Stamford Bridge pada hari Selasa.

Kemenangan membuka kedudukan empat mata untuk Chelsea di tangga ketiga mengatasi Leicester dan Manchester United, yang kedua-duanya memiliki permainan dalam akhir minggu ini.

Tetapi Lampard tahu masih banyak yang harus dilakukan dengan perjalanan ke juara Liverpool dan Wolves di tempat keenam yang mengunjungi Stamford Bridge pada hari terakhir musim ini untuk masuk dalam dua perlawanan terakhir liga Chelsea musim ini.

Lampard sangat marah dengan kurangnya pertarungan pasukannya ketika menyerah kepada kekalahan 3-0 di Sheffield United pada hari Sabtu yang menyebabkan peluang Chelsea untuk berada di kedudukan empat teratas menjadi ragu.

Bekas pemain antarabangsa England itu membuat lima perubahan daripada kekalahan di Bramall Lane dengan Giroud di antara yang dikembalikan ke kesebelasan utama.

Chelsea telah berjaya meningkatkan barisan depan mereka untuk musim depan dengan kemasukan Timo Werner dan Hakim Ziyech.

Tetapi Giroud lebih dari sekadar membenarkan keputusan untuk memperpanjang kontraknya selama satu tahun semasa penutupan bola sepak sebagai penyerang Chelsea yang paling kuat sejak bermula.

Giroud melihat sejumlah peluang datang dan masuk pada babak pertama ketika cubaan melambung Tim Krul jatuh ke tangan penjaga Belanda dengan lembut sebelum dia menghiris palang dengan baik ketika tidak ditandai di dalam kawasan.

Christian Pulisic memaksa Krul melakukan penyelamatan terbaik pada babak pertama dengan pemanduan kuat yang terlalu dekat dengan bekas penyumbat Newcastle.

Sama seperti Norwich yang bersiap untuk bertahan sehingga rehat Giroud mengangkat Timm Klose untuk berhubung dengan umpan silang Pulisic untuk gol kelima dalam lapan perlawanan.

Nasib Norwich yang ditunggu-tunggu untuk kembali ke Kejuaraan disahkan dengan kemenangan 4-0 di tangan West Ham pada hari Sabtu.

Terdapat lebih banyak pertentangan dari Canary dalam pertahanan, tetapi mereka gagal menjaringkan gol untuk kali ketujuh dalam lapan perlawanan terakhir mereka untuk merosot dengan kekalahan kesembilan berturut-turut.

Anak buah Daniel Farke gagal bahkan menguji penjaga gawang Chelsea, Kepa Arrizabalaga atau pertahanan yang berada di bawah mikroskop kerana kebobolan 49 gol yang sudah ada di liga musim ini dengan tembakan tepat pada sasaran

Related posts